I cant quit you baby

Vecka 16

Kroppen: Den här perioden är ofta en roligare tid av graviditeten och många känner sig lite piggare igen. En del som fött barn förut kan känna att något rör sig i magen, det kan kännas som pirrande bubblor eller som en fisk som spritter till.
Ditt hjärta pumpar 20 procent mer blod än tidigare och det kommer att öka betydligt fram till i slutet av graviditeten.

Fostret: Fostret mäter cirka 16 centimeter och väger omkring 100 gram. Fingernaglar har bildats och fostret kan rynka pannan, röra ögonen och svälja. Fostret kan även ta tag i navelsträngen och börja undersöka det vattenfyllda rummet som det befinner sig i. Det omges av ungefär 300 milliliter vatten som byts ut flera gånger per dygn vilket behövs eftersom fostret kissar ungefär med 45 minuters mellanrum. Vattnet fungerar även som stötdämpare.
Redan nu har barnet troligtvis utvecklat sitt smaksinne. Barnet kan höra och rycker till om något plötsligt ljud uppträder nära magen. Ljudnivån inne i magen är annars ungefär lika hög som när man står på en trafikerad gata i staden eftersom alla ljud i mammans kropp förstärks i fostervattnet.

Faktagranskad av Gudrun Abascal, chefsbarnmorska på BB Stockholm och författare till böckerna ”Att föda” och ” Att möta förlossningssmärtan”.

 

Vet inte riktigt hur eller vart den där krabaten ligger och gömmer sig, men det kan väl inte vara i min mage, kan det? Alla forum lägger upp stora ballonger till magar, jag själv går runt med någon slags utdragen, uppblåst mjölkmage. Ser inte alls särskilt gravid ut utanpå kläderna, ser snarare ut som att jag ätit 10kg pizza. Men, förhoppningsvis är den där typiska kulan här på ett par veckor iaf!

Och GRATTIS Sara och Simon!
Inte alla som får ett alla hjärtans dag-barn, han är nog dömd att förföljas av kärlekssmörja och småtjejer som skriver "Vill du bli min valentin?" på små rosa lappar som doftar av någon tantig parfym dom snott från deras mammor. :)

 

I övrigt går livet i sakta mak framåt, gjorde idag bort tentan på projektledningskursen. Mår illa lite nu och då, speciellt om jag glömmer bort att äta någon frukt mellan målen. Mindre huvudvärk och mer gnolvärk i magen. Trött som ett jehu och en näsa som gör att jag låter som Janice i Vänner..

 

Nu måste jag lägga mig och vila.

Puss på skinkan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0